The Sea Beast
O tom, jak správně začít, jste (jestli píšete) četli už mnoho. Za sebe můžu říct, že i přes všechny nabyté znalosti stále chybuji. Proto jsem se rozhodl, sepsat si pár příkladů filmů a knih a o ty se s vámi v průběhu času dělit. Pokusím se vycházet z nejnovější tvorby, protože mě nudí příklady typu Star Wars nebo Hry o Trůny. První věty léty prověřených klasik mi přijdou už také notoricky známé. Proto se v rámci samostudia pokusím hledat v současné produkci. Uvidíme, kam mě to zavede.
Dnes začnu netflixovským animákem z roku 2022 The Sea Beast. Nejprve ve zkratce nastíním příběh a pak zkusím rozebrat, co všechno se odehraje v prvních cca deseti minutách filmu a proč je to podle mě ukázkový případ, jak rozhodně film začít.
Pojďme na to. Příběh The Sea Beast se odehrává ve vymyšleném světě, který ohrožují obrovské mořské příšery. Naštěstí člověk je zvíře přizpůsobivé, nebojácné a schopné přežít za všech okolností. Proto se nezalekne mořeplavby a vodní hladinu nechá křižovat všelijakými pirátskými a loveckými loděmi, které mají jediný úkol – lovit příšery.
Zápletka je poměrně přímočará. Kapitán, který svůj život zasvětil boji s příšerami, dostává poslední šanci polapit a zabít obávaného Rudého Ďasa. Na cestě ho provází pro věc zapálený námořník Jacob a drobná Macey, která je zatím ještě dítě, ale jednou by se také chtěla stát lovcem příšer jako její rodiče, kteří zahynuli na moři právě při střetu s příšerou.
Myslím, že to by nám mohlo stačit. A teď k začátku.
Pohled na moře. Hluboká noc. Chlapec se topí, zápasí o holý život. Když se konečně zachytí trosek lodi, naskytne se divákovi pohled na potápějící se loď v plamenech. Pak se ozve hrůzu nahánějící zvuk, nedaleko uhodí do hladiny ohromná ploutev. Z ptačí perspektivy sledujeme, jak pod chlapcem propluje obrovitá mořská příšera. Vidíme jen obrys, ale hned je nám jasné, že za zkázu lodi může tohle monstrum. Střih.
Takhle nějak začíná animovaná pohádka a podle mě je to naprosto vynikající prolog. Ono i následující scény podle mě fungují výborně, ale konkrétně tahle úplně první je perfektní. Zkusím vysvětlit proč.
V necelých dvou minutách se totiž dozvídáme strašně moc o klíčových prvcích příběhu. Malým trosečníkem je jeden z hlavních hrdinů Jacob. Nahlédneme tedy do nitra jeho motivace být lovcem příšer (byť ještě nevíme, že je on jedním ze dvou hlavních hrdinů). Dále je perfektně vizualizována dvojakost světa. Širé moře ve tmě působí hrůzostrašně, ale pod hladinou je klidné a mírumilovné. Napětí je navozeno. Protikladnost pohledů moře posiluje právě chlapec, když se plácá pod hladinou. Vrak lodi se rozpadá a klesá ke dnu; zatímco na hladině hoří a plameny ozařují zkázu kolem. Jako by autoři v náznaku dávali divákovi vědět, že ne vše pod hladinou je zlé, ale naopak, ne vše nad hladinou je dobré. Stejně tak je to i s příšerou. Nevidíme, že by loď přímo ničila, ale domýšlíme si to. Zkrátka nevíme, jestli se náhodou příšera jen nebránila útoku lidí. Navíc pochyby posiluje i fakt, že chlapce ani další případné trosečníky obluda neloví. Odplouvá od zkázy, kterou sice zjevně způsobila, ale o okolnostech nevíme nic.
To se dozvídáme až v další scéně, kdy Macey čte dětem knihu o lovcích příšer. Čemu věří Macey a jak to asi ve světě The Sea Beast chodí. Lovci chrání slabé ostrovany před monstry moří.
Začátek je to podle mě ukázkový, protože nastiňuje přesně to, o čem celá pohádka je. O konfliktu lidí a příšer, o jakési nedostatečné historické důvěryhodnost. Zároveň představuje oba protagonisty a jejich motivace (pokud beru v potaz i druhou kratičkou scénu). A v neposlední řadě si nás krásně zaháčkuje tajemnou příšerou plovoucí těsně pod ztroskotancem (vizuálně jde o krásnou podívanou).
Netvrdím, že film je perfektní. Má svoje mouchy, protože podobně jako tomu bylo u Big Hero 6[i], se režisér dopustil několika drobných klopýtnutí. Přesto je úvod učebnicový příklad, jak začít film a jak si zaháčkovat diváka.
[i]Big Hero 6 i The Sea Beast režíroval Chris Williams.